Stack en Reach maten

15/11/2017

Hoewel een geometrie sheet een heleboel getallen laat zien, zijn de Stack en Reach het belangrijkste. Maar wat is nu de Stack en de Reach en wat kan je ermee?

Vaak krijgen we de vraag “welke maat fiets heb ik nodig?”. Zie artikel “Maat bepalen”. Als iemand zijn positie van zadelhoogte, zadelterugstand, zadel-stuurhoogteverschil en handlebar reach weet, wordt het al een stuk makkelijker. Als het desbetreffende merk fietsen, de geometrie gegevens op de website heeft gepubliceerd, kan alles worden berekend. Hoewel een geometrie sheet een heleboel getallen laat zien, zijn de Stack en Reach het belangrijkste. Maar wat is nu de Stack en de Reach en wat kan je ermee?

 

Stack

De Stack is de verticale afstand tussen een denkbeeldige horizontale lijn door het middelpunt van het bracket en een horizontale lijn door de top van het midden van de balhoofdbuis. Deze afstand geeft de hoogte van de voorkant van je fiets aan. Weet je je zadelhoogte, dan kan je het maximale zadel-stuurhoogteverschil berekenen. Met andere woorden hoeveel speelruimte heb je om je stuur op de juiste hoogte te plaatsen. Het grote voordeel van de Stackwaarde is, dat hierin al verscheidene andere waardes zijn vertegenwoordigd. Waardes zoals de vorklengte, bottom bracket drop en balhoofdbuislengte. Het vergelijken van bijvoorbeeld alleen balhoofdbuislengtes, kan dus heel andere resultaten opleveren.

 

Reach

De Reach is de horizontale lengte tussen een verticale lijn door het middelpunt van het bracket en een verticale lijn door de top van het midden van de balhoofdbuis. Deze afstand bepaald de lengte die voor het bracket ligt. Weet je je handlebar reach, dan kan je berekenen of je voldoende lengte hebt om je stuur op de goede afstand te plaatsen. Door Stack en Reach met elkaar te combineren kan je het aantal spacers en de stuurpenlengte berekenen.

 

Zitbuishoek

Hoe zit het dan met de zitbuishoek? Deze bepaald de zadel setback. Een kleinere zitbuishoek leidt tot een grotere zadel setback; een grotere tot een kortere setback. Zitbuishoeken variëren normliter tussen de 72.5 en 75.0 graden bij normale racefietsen. Tijdritfietsen hebben soms zelfs een hoek van 78-80 graden. Indien de zadel setback niet voldoende instelbaar is, kan gevarieerd worden met een zadelpen met of zonder setback. Zadelpennen met een setback, plaatsen het klemmechanisme meestal rond de 2.5cm verder naar achteren.

 

Endurance en Performance geometrie

Om iedereen een goede positie te kunnen bieden zijn er fietsen in verschillende geometrieën. Zo kunnen de wat minder lenige rijders een frame nemen met een kortere Reach en een grotere Stack. Dan is het niet (bijna niet) nodig om veel spacers onder de stuurpen te plaatsen of deze zelf omhoogwijzend te monteren. Tevens kan men hierover het “Stack to Reach Quotiënt” berekenen. Quotiënten tussen 1.55 en 1.65 kunnen meer als Endurance geometrie (comfortabele positie) worden gezien. Quotiënten tussen 1.35 en 1.45 kunnen meer als Performance geometrie (wedstrijd georiënteerd) worden gezien. (Zie info Canyon.com)

 

Berekening
Door de vele hoeken en afstanden die elkaar beïnvloeden is de berekening, of een frame past of niet, vrij complex. Wij gebruiken hiervoor daarom een gespecialiseerd CAD programma. Voor de berekening hebben we dan de (huidige) fietspositie en de geometrie gegevens van uw nieuwe frame nodig.

 

 


 

 

Deel via Facebook
Deel via Twitter
Deel via linkedin
Please reload

Recente berichten
Please reload

Archief
Please reload

Zoeken op tags